finanse firmowe

Zarządzanie finansami firmy w świecie VUCA

Zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność sytuacji (ang. volatility, uncertainty, complexity, ambiguity) w jakiej przyszło obecnie funkcjonować firmom to bardzo duże wyzwanie. O tym, jakie cechy i działania przedsiębiorców oraz pracowników pomagają w takich warunkach utrzymać finansową stabilność firmy i zapewnić jej stały rozwój mówi Adam Kierecki, dyrektor finansowy Maxi Zoo Polska, firmy obecnej na polskim rynku od 10 lat i posiadającej ponad 70 sklepów w całym kraju.

Przede wszystkim oswajanie i zrozumienie

Niewątpliwie świat zmienny i nieprzewidywalny to wyzwanie dla wszystkich. Szczególnie duże znaczenie ma to w kontekście zarządzania strategicznego w firmach oraz podejmowania decyzji, dotyczących ich finansów.

– Najważniejszym krokiem jest zrozumienie i świadomość, co dla naszej pracy oznacza VUCA – to, że nie na wszystko mamy wpływ i nie zawsze uda nam się wszystko przewidzieć – podkreśla Adam Kierecki, dyrektor finansowy Maxi Zoo Polska. – Dlatego tak ważna jest praca na priorytetach, wspierających strategię i płynne działanie organizacji. Drugi krok to odpowiedni podział ról i obowiązków w zespole – musimy mieć zabezpieczoną bieżącą działalność (procesy księgowe czy płynność finansową), ale jednocześnie musimy znaleźć miejsce na nowe działania. Dlatego od 2 lat mamy w naszej firmie tworzone grupy projektowe, pozwalające zdefiniować wszystkie potrzeby naszej organizacji.

Stabilność w pędzącym świecie

Nieustannie zmieniające się uwarunkowania sprawiają, że ciężej jest utrzymać przedsiębiorstwom wytyczoną wcześniej wizję i strategię rozwoju. Dla Maxi Zoo założenia i cele, jakie stawia sobie firma, są szczególnie ważne. Rzeczywistość VUCA zaskakuje, ale kluczem do realizacji planów i stabilnego rozwoju jest umiejętność dostosowywania się do zmian, przy jednoczesnym zachowaniu wierności wytyczanym sobie celom.

– Maxi Zoo działa w branży, która w ostatnich dwóch latach nie została mocno dotknięta pandemią – to na pewno pomogło w utrzymaniu stabilności finansowej i rozwoju firmy. Drugim atutem wspierającym płynność jest to, że 99% naszych przychodów pochodzi ze sprzedaży w sklepach, czyli nie mamy ryzyka niewypłacalności klientów. Trzeci element to struktura naszych relacji biznesowych – dzięki odpowiedniej dywersyfikacji dostawców możemy zapewnić naszym klientom bieżący dostęp do szerokiej oferty artykułów. – wymienia Adam Kierecki. Zwraca on jednak uwagę na ciągle pojawiające się, nowe wyzwania.

– Aktualnie zderzamy się z mocno rosnącymi cenami surowców i produktów oraz zbliżającym się w związku z tym osłabieniem siły nabywczej konsumentów. W takiej sytuacji jeszcze ważniejsze jest podejmowanie decyzji opartych na konkretnych danych. Programy lojalnościowe dla naszych klientów, m.in. z Payback czy własna aplikacja, która pozwoli być z klientami jeszcze bliżej to wynik łączenia naszej wiedzy biznesowej ze świadomością potrzeb konsumentów. Zapewnienie atrakcyjności oferty i lojalności wobec klientów to nadrzędny aspekt, o którym zawsze pamiętamy.

Rozwój mimo przeszkód

Rosnące koszty produktów, ale też te eksploatacyjne, inflacja i słabnące możliwości nabywcze klientów to kolejne wyzwania i zmienne, jakie wpływają obecnie na firmy. Maxi Zoo, obserwując sytuację i dostosowując się do niej, nie rezygnuje jednak z planów rozwojowych. Pozwala na to przede wszystkim potencjał rynku. Według danych Euromonitor rynek zoologiczny w Polsce rośnie ponad 7% rok do roku, co czyni go atrakcyjnym rynkiem do inwestycji. W związku ze znacznym wzrostem kosztów energii, cen produktów czy kursów walut, ten rok będzie największym wyzwaniem. Są to jednak wyzwania, stojące przed wszystkimi przedsiębiorcami. Maxi Zoo planuje kontynuację planów rozwojowych, otwierając w tym roku 25 sklepów i umacniając swą obecność we wszystkich najważniejszych miastach w Polsce.

Lojalność w kontaktach z kontrahentami

Odnalezienie się w świecie VUCA zależy także od innych elementów. Maxi Zoo Polska wskazuje wśród nich na wykorzystanie różnorodności wewnątrz firmy i tworzenie dzięki niej przewagi konkurencyjnej oraz budowanie długofalowych relacji z kontrahentami, opartych na wzajemnym zaufaniu i szacunku.

– Od wielu lat mamy stabilną współpracę z kilkoma firmami, które budują i remontują dla nas sklepy – bazując na zaufaniu, obu stronom zależy na partnerskich i długotrwałych relacjach. Kolejnym elementem dobrej biznesowej relacji jest otwieranie lokali w miejscach, gdzie możemy uzyskać partycypację wynajmujących w kosztach. Jest to korzyść dla obu stron, ponieważ Maxi Zoo staje się sklepem docelowym klientów, co pomaga w budowaniu odwiedzalności całego centrum handlowego. – tłumaczy Adam Kierecki z Maxi Zoo.

Nowa, wojenna rzeczywistość

Rosyjska inwazja na Ukrainę nieodwracalnie zmieniła biznesowe relacje, ale też postawiła wiele firm w nowej, nieznanej sytuacji. Świadomość ryzyka i jednoczesne oswajanie się z przeszkodami to klucz do odnalezienia się w trudnych dla przedsiębiorstw sytuacjach. Z tego założenia wychodzi również Adam Kierecki, dyrektor finansowy Maxi Zoo Polska:

– Od końca lutego obok nas toczy się ogromna tragedia milionów ludzi. Fressnapf/Maxi Zoo solidaryzuje się z ofiarami wojny i tak, jak tylko to możliwe stara się pomóc potrzebującym. W wyniku działań wojennych cierpią również zwierzęta, dlatego mogliśmy i przede wszystkim wiedzieliśmy, jak pomóc. Karma i akcesoria dla zwierząt stały się ważnymi produktami, a otwarte serca naszych klientów tylko to potwierdzały. Bezwarunkowe i ogromne wsparcie, które okazywali potrzebującym zwierzętom, połączyliśmy z kilkoma naszymi akcjami przekazywania darów. Pomoc ta była dokładnie zaplanowana i usystematyzowana, ponieważ staraliśmy się wykorzystać nasze doświadczenie i podarować kilka tirów takich produktów, które w danym momencie były najbardziej potrzebne.

Maxi Zoo Polska to firma z dokładnie zaplanowaną strategią rozwoju, którą dostosowuje do rzeczywistości VUCA. Plany ekspansji firmy nie zmieniają się i chce ona szybko osiągnąć liczbę ponad 150 sklepów w Polsce. Dzięki uruchomieniu wygodnej aplikacji oraz oferując atrakcyjne promocje produktowe, jej klienci otrzymują zróżnicowane produkty w atrakcyjnych cenach. Maxi Zoo Polska łączy te plany z pierwszą w swojej historii kampanią w telewizji, która ma budować świadomość marki i zachęcać klientów do odwiedzania sklepów stacjonarnych i online.